De complete google map pack gids – Verdien geld met local SEO

maps, google maps, navigation-4237764.jpg

Of je nu een lokaal bedrijf bent of een seo bureau, verschijnen in de Google Maps resultaten is een must-have voor elk bedrijf. MAAR enkel verschijnen op Google Maps is niet voldoende. Om te verschijnen in de standaard Google zoekresultaten is het belangrijk om tot de top 3 resultaten van de Google Map Pack te behoren. Het is geen magie, maar er zijn toch enkele belangrijke dingen waar je op moet letten en deze gids zal je hierbij helpen. Als je al deze stappen voltooid zal je al heel wat hoger ranken in de zoekresultaten en scoor je meer klanten.

De Map Pack

Google Map Pack voorbeeld voor restaurants in Gent

De map pack is simpelweg de resultaten die je ziet boven de natuurlijke zoekresultaten, gecombineerd met Google Maps. Waarom zet Google deze resultaten boven de andere zoekresultaten? Dit doet het niet altijd, maar wanneer dit gebeurt is het meestal omdat Google denkt dat je een locatie zoekt om een bepaalde dienst te verkrijgen of een bepaalde activiteit uit te voeren. Zoals je hierboven kan zien is dit bij de zoekopdracht “Restaurant gent” duidelijk het geval.

Nu zou je kunnen denken dat de manier waarop Google deze resultaten selecteert niet verschilt van de natuurlijke zoekresultaten, MAAR dit is ver van de waarheid. De Google Map Pack resultaten worden niet enkel geselecteerd op relevantie, maar ook op nabijheid, ligging, reviews, openingsuren, prijs, et cetera… Je kan dus op de tweede pagina verschijnen in de organische zoekresultaten, maar in de top 3 wanneer iemand in de buurt een restaurant zoekt of naar een restaurant op zoek is in een specifieke prijscategorie.

Google maakt ook veer meel gebruik van de Map Pack dan je zou denken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand “tandarts” opzoekt terwijl de locatie functie van zijn smartphone in werking is. Google zal dan automatisch verschillende tandartsen uit de buurt zoeken en deze laten zien in een de Map Pack, zonder at je een locatie opgegeven hebt. Zo zijn er nog meer voorbeelden, maar het is dus al duidelijk dat de Map Pack één van de belangrijkste bronnen van klanten kan worden als je een beetje tijd en energie hierop focust.

Verschillende types van local SEO

Service Area Business

Met service area bedrijven worden bedrijven bedoelt die niet echt een fysieke locatie nodig hebben of gebruiken. De dienstverlener verplaatst zich in de meeste gevallen zelf naar de klant. Wanneer je een Google My Business account creëert zal je normaalgezien je adres verborgen houden en wanneer je locaties opsomt probeer je er zoveel mogelijk op te sommen om zeker niet uit de boot te vallen voor lokale plaatsen. Als we lokale citaties (vernoemingen van ons adres op andere sites) gebruiken, zie link building, gebruiken we toch een specifiek adres om op die manier toch lokale relevantie op te bouwen voor Google.

Nabijheid

Eén van de belangrijkste dingen voor een service area bedrijf is nabijheid. Je kan wel zoveel mogelijk locaties opnoemen, maar Google zal toch nog resultaten kiezen aan de hand van de nabijheid van de klant. Als je een adres kiest die ver buiten het stadscentrum ligt zal je dus minder resultaten krijgen dan met een adres waar veel mensen of klanten wonen. Let hier mee op!

Multi-location Business

Voor een bedrijf met meerdere filialen waar de klanten wel zelf naartoe komen, kan je de techniek voor een service area bedrijf niet toepassen. Als je kiest om je adres wel te tonen in stad A zal het zo goed als onmogelijk zijn om met diezelfde locatie hoog te ranken in stad B. Hiervoor maak je dus meerdere GMBs aan, elke locatie heeft zijn eigen GMB nodig.

Beste zoekwoorden om te gebruiken voor local seo om in de google map pack te verschijnen

Lokale zoekwoorden zijn eigenlijk relatief simpel. Je moet natuurlijk altijd proberen om je website voor zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te ranken aan de hand van blogs, backlinks, et cetera MAAR voor lokale SEO kan je al een enorme start maken door simpelweg gebruik te maken van volgende zoekwoorden:

Dienst + Locatie of DL, DLs zijn één van de beste zoekwoorden om te gebruiken voor je lokale dienst. Het is gewoon simpel en logisch. Als je op zoek bent naar een schilder in Amsterdam, wat zoek je dan op? “Schilder Amsterdam” of soms gebruiken ze meer specifieke zoektermen zoals “Gevelschilder Amsterdam” om naar iemand op zoek te gaan die gespecialiseerd is in het schilderen van voorgevels. Vaak worden ook varianten gebruikt zoals DiLs (schilder in Amsterdam) of ‘Schilder dichtbij’. Of indien de locatie van je smartphone geactiveerd is en je zoekt gewoonweg schilder terwijl je in Amsterdam woont zal Google automatisch schilders tonen die geranked staan voor DL zoekwoorden.

DL zoekwoorden zijn niet enkel heel sterk omdat veel mensen ze gebruiken, maar ze hebben ook een hoog conversiepercentage. Deze zoekwoorden dragen immers een sterke intentie met zich mee. Iemand die DLs gebruikt om bedrijven op te zoeken is meestal al van plan de dienst te gebruiken en je moet hen dus niet meer overtuigen over jouw dienst, maar enkel over jouw bedrijf zodat ze uw bedrijf kiezen.

Google My Business setup en optimalisatie voor de google map pack

Er zijn drie belangrijke factoren die een Google Business account ranken: nabijheid, relevantie en onderscheiding.

Nabijheid is, zoals het woord zegt, hoe dicht het bedrijf is voor de mogelijk klant die je diensten opzoekt op Google. Herinner je dat voor een service area bedrijf Google het effectieve adres ook onthoud, ondanks dat het niet zichtbaar is voor de zoekers. Als tweede is er relevantie, dit wil zeggen dat Google enkel resultaten wil tonen die ook relevant zijn voor de specifieke zoekterm. Je buurman mag een schilder zijn, maar als je een loodgieter zoekt zal hij niet tevoorschijn komen. Als laatste ranking factor voor de google map pack wordt onderscheiding gebruikt. Je kan je onderscheiden van andere bedrijven aan de hand van reviews (zie reputatie management), links (zie local link building), citaties, nieuwsartikelen,… et cetera. Een simpel voorbeeld kan zijn dat een restaurant met 5 sterren voor het restaurant met 4 sterren zal komen te staan.

Invullen van een GMB

Ik kan veel zeggen over het invullen van een GMB, en dan vooral wat veel bedrijven verkeerd doen. De beste tip die ik kan geven is het volgende: Vul gewoon alles in dat Google je geeft. MAAR dan ook ALLES. Vul alles zo compleet mogelijk en zo correct mogelijk in. Voeg foto’s toe en vraag je klanten reviews te schrijven. Hoe meer, hoe beter is de regel!

Nabijheid verbeteren

Wanneer je tewerk bent in een kleine gemeente of stad is dit niet echt van toepassing, maar in grote steden kan je enorm veel doen om je nabijheid te verbeteren. Je wil ranken voor alle locaties binnen je stad, maar ook de locaties dichtbij je stad. Je doet dit door op je website pagina’s te maken voor iedere specifieke locatie. Dit staat ons toe om organisch te ranken voor deze locatie, maar dit helpt ook onze GMB te ranken voor al deze locaties. Een goed voorbeeld kan zijn dat je een pagina hebt voor de locatie “Gent”, maar ook voor de locatie “Dampoort”.

Reviews en reputatie management

Hoe onderscheid ik mezelf van de rest? Simpel: Lever goede diensten af aan je klanten en vraag hen reviews te schrijven. Meer kan je niet echt doen. Gebruik zeker geen fake reviews, want Google is enorm goed in het detecteren van fake reviews en hiervoor zal je site automatisch lager ranken. Dit kost tijd en moeite, maar het is het zeker waard!

Local link building

Als laatste bespreek ik local link building. Er is zeker nog veel meer dat je kan doen om je Google ranks te verbeteren, maar als je hiermee start zal je al een heel eind komen.

Als je niet nieuw bent in de wereld van SEO zal je weten dat link building één van de belangrijkste factoren is om hoger te komen in Google. Waarom? Het is heel moeilijk te manipuleren. Als een belangrijke site (zoals frankwatching.com) in één van hun artikels een link gebruikt die naar jouw website verwijst kan dit enkel zijn omdat je goede artikels schrijft of je iets nuttig hebt staan op je website. Je kan geen link faken van een belangrijke website. De enige manier om een link te verkrijgen is als de eigenaar van die site beslist om te linken naar jouw site.

Concurrentie analyse

Je kan tools gebruiken zoals Ahrefs, Moz, Mangtools, et cetera… om deze analyse uit te voeren, het maakt eigenlijk niet zoveel uit zolang je maar een idee krijgt over de SEO van je concurrentie. Er zijn vier belangrijke factoren die onderzocht moeten worden:

SEO concurrentie analyse stap voor stap

  1. Hoeveel links hebben we nodig?

    Dit is de makkelijkst en meest gebruikte eenheid die gebruikt wordt om de sterkte van een website te bepalen. Hoeveel links heeft de site in het totaal die naar hen verwijzen. Als je concurrent 20 links heeft, zal je zeker 20 links nodig hebben om boven hen te ranken. Je kan het minder doen, maar hou rekening met 20 links als een vuistregel.

  2. Wat moet de kwaliteit van deze links zijn?

    Probeer dan niet zo snel mogelijk en zo veel mogelijk links te bouwen van allerlei vreemde sites of sites die geld vragen voor links. Als je link komt van een sterk artikel en een kwaliteitsvolle site zal dit je reputatie veel sterker opbouwen dan links die komen van spammy websites.

  3. Wat moet de ankertekst zijn?

    Kijk welke ankerteksten je concurrenten gebruiken en onderzoek welke het best werken voor hen. Deze ankerteksten kan je dan ook gebruiken. Denk ook na over ankerteksten die je concurrentie mogelijk nog niet gebruikt, maar die volgens jou wel eens gebruikt zouden kunnen worden en test ze uit.

  4. De sterkte van onze homepage

    Het is ook belangrijk de sterkte van je homepage te vergelijken met de concurrentie en op zijn minst proberen een gelijkaardige sterkte te bekomen. Je kan dit doen door rechtstreeks links te zenden naar je homepage of een sterk artikel gebruiken om externe links binnen te halen en van daar intern te linken naar je eigen homepage.

Probeer al deze stappen eens uit en hopelijk helpt dit! Indien niet, aarzel niet om ons te contacteren voor hulp op onze website!